top of page
Foto van schrijverFemke | De Interieur Club

Welke zakelijke afspraken maak je als je een interieurproduct ontwerpt?

Vorige maand maakte wij bekend dat Mark Timo een eigen vloerkledencollectie heeft ontworpen voor MOMO Rugs en dat deze in september gelanceerd gaat worden. In juli en augustus houden wij jou op de hoogte van het hele proces en in dit blog is de zakelijke kant aan de beurt.


Wat spreek je af en hoe regel je de rechten van hetgeen wat je ontwerpt? Je kan natuurlijk zelf iets ontwerpen, ontwikkelen, de marketing doen en uiteindelijk zelf verkopen en alles in eigen hand te houden. Andere ontwerpers kiezen er voor om het onder te brengen bij een label zodat je gebruik kan maken van de expertise van het ontwikkelen, maar ook bijvoorbeeld de marketing en de verkoopkanalen. Wij zijn in gesprek gegaan met ontwerpers Kees Dekkers (No Waste Chair), Joerie Gennisse (Devoonsounds) en Elise Luttik om te kijken hoe zij dat geregeld hebben. En natuurlijk met Mark Timo die ook tekst en uitleg geeft over zijn vloerkledencollectie.


Fotocredits: Cooper Seykens

Kees Dekkers - No Waste Chair

"Na twee studies, werktuigbouwkunde en de horeca opleiding, ben ik een tijdje gaan werken bij een evenementenlocatie in Zutphen. De locatie werd verbouwd en toen kwam ik in aanraking met het maken van meubels. Zoals bijvoorbeeld de bar en de tafels. Toen dacht ik: dit is fascinerend dat je gewoon dingen kan maken. Door deze ervaring ben ik het Hout- en Meubileringscollege in Amsterdam gaan doen. Ik kon gewoon alles gaan maken wat ik bedacht. De hele dag met mijn handen bezig zijn en ik leerde ontwerpen en alles over materialen. Het was direct liefde op het eerste gezicht! De passie die ik hiervoor had was wat ik gemist had bij mijn vorige twee studies."


Welke interieurproducten heb je ontworpen?

"Ik heb best een commerciële instelling. Ik ging altijd met een andere mindset dan mijn klasgenoten de ontwerpfase in. Ik wilde net als iedereen iets moois maken maar ik wil ook een ontwerp maken dat ik later echt kon verkopen. Mijn vader is lichtontwerper en hebben samen lampen gemaakt waar ik ook aardig wat van verkocht heb. Mijn afstudeerproject was de No Waste Chair. Waar ik mij nu helemaal op focus."


Hoe lang duurt het proces van ontwerpen?

"Aan de No Waste Chair heb ik zo'n 7 a 8 maanden gewerkt. Voor de stoel heb ik veel tijd gestoken in het onderzoek, ik wilde iets doen met het recyclen van materialen. Ik vond dit een interessant proces. Ik dacht; hoe kan ik nou echt het verschil maken. Tijdens het onderzoek bedacht ik: al het afval wat we recyclen is al een keer met een gedachte ontworpen en gemaakt. Waarom gebruik ik de esthetiek en de schoonheid van deze producten niet in mijn ontwerp? Het idee was toen om een soort omhulsel of container te maken die ik kon vullen met afval."

Mijn eerste stoel heb ik gevuld met de houtkrullen die overbleven van allerlei stagebedrijven. Daarna ben ik overal gaan zoeken naar afval. Ik ben afgestudeerd met 5 stoelen met onder andere afval uit het Oosterpark in Amsterdam, Corona afval en afval van het Hout- en Meubileringscollege.


Bij de stoel met de afval van mijn school viel bij mij het kwartje: als ze op school dit willen dan willen misschien wel meer bedrijven een stoel hebben met afval. Dan onstaat er meer bewustwording in het bedrijf. Na mijn afstuderen is er veel op mijn pad gekomen. Koningin Máxima kwam bij de opening van het mbo school jaar en die was enorm enthousiast en kocht direct twee stoelen! Een week later stond ik bij het paleis om de stoelen af te leveren. Dit voelde totaal bizar!


"Koningin Maxima kocht twee stoelen en twee weken later stond ik bij het paleis om de stoelen af te leveren"


Ik ben daarna meegevraagd door curator Nicole Uniquole voor Masterly Milaan tijdens Milaan Design Week. Daarna is het echt gaan lopen. Ik heb toen een grote investering moeten doen. Het is complex om de stoelen te maken, zeker het lijmproces en het buigen van het materiaal. Ik heb een bedrijf gevonden die dat kon maken maar toen moest ik wel direct 100 stoelen afnemen. Daarvoor heb ik een lening moeten afsluiten. Hier heb ik geen seconde spijt van gehad!

Toen ik in Milaan stond bij Masterly kwam iemand van het Italiaanse kledingmerk Colmar om te kijken naar nieuw talent. Ik heb toen een heel goed gesprek gehad en in 5 minuten hebben we een deal gemaakt. Met als resultaat dat ik dit jaar mijn stoelen bij Colmar stonden tijdens Milaan Design Week!"


Hoe verkoop je je producten?

"Ik doe de verkoop zelf. Ik steek veel tijd in netwerken en heb veel samenwerkingen. Ik ben op zoek naar bedrijven die graag hun duurzaamheidsverhaal willen vertellen. Door mijn stoel kunnen ze het visueler maken en werknemers inspireren om elke dag duurzaam te werken en keuzes te maken. Veel bedrijven gebruiken de No Waste Chair als een gespreksonderwerp bijvoorbeeld in de lobby waar je iedere dag langs loopt. Het roept echt een interne activatie op bij medewerkers. Ik werk verder met een marketingbedrijf en ik verhuur de stoelen ook bijvoorbeeld voor evenementen of festivals."


Wat spreek je zakelijk precies af?

"Gaandeweg ben ik er achtergekomen dat je veel moet afspreken. Je maakt contractuele afspraken. Bij een samenwerking moet je goed afstemmen welk gezamenlijk verhaal je wil vertellen. Maar ook bijvoorbeeld wat en hoe vaak er iets gedeeld gaat worden op social media.


En natuurlijk maak je ook afspraken over geld. Bijvoorbeeld bij het kledingmerk Colmar heb ik een vast bedrag voor de stoelen afgesproken. Maar ook een dagfee voor de tijd dat ik tijdens Milaan Design Week er moest zijn maar ook bijvoorbeeld hotelovernachtingen. Van iedere samenwerking leer je heel veel. Volgende keer zou ik bijvoorbeeld duidelijkere afspraken maken over wanneer het afval van het bedrijf aangeleverd moet worden. Ik kreeg 2 weken voor Milaan Design Week 5 pallets met jassen en moest toen dag en nacht doorwerken om het op tijd af te krijgen. Ik heb er geen spijt van gehad maar was wel handiger geweest om het eerder te hebben.


Gaandeweg in het proces moet er ook ruimte zijn flexibiliteit omdat afspraken kunnen veranderen. Een samenwerking moet goed voelen, er moet waardering en respect zijn. Zorg dat je mensen met ervaring om je heen verzameld. Ik heb ook geleerd veel mensen met ervaring het leuk vinden je op weg te helpen.



Joerie Gennisse - Devoonsounds

"Ik ben 5 jaar geleden afgestudeerd aan de TU Delft als industrieel ontwerper. Tijdens deze opleiding word je heel breed opgeleid. Het leukste vind ik om van A tot Z betrokken te zijn in het ontwerpproces; van eerste idee tot aan de commerciële implementatie van een ontwerp in de markt."


Welke (interieur)producten heb je ontworpen?

"Tijdens mijn studie heb ik heel veel verschillende producten kunnen ontwerpen. Een product wat ik tijdens mijn studie gemaakt heb is een ge-3D-printe lamp uit één stuk met verschillende materiaal eigenschappen (veranderend in kleur en materiaal flexibiliteit). Een jaar geleden heb ik mijn onderneming gestart in exclusieve betonnen speakers voor het interieur segment.


Het ontwerp is ontstaan vanuit een passie waarbij ik zoveel mogelijk gebruik probeer te maken van aardse materialen, abstracte vormen en dat in combinatie met de nieuwste technologie. Deze zogeheten soundsculpture is gemaakt van gerecycled beton met de insteek om een duurzaam en tijdloos ontwerp neer te zetten.”


Hoe lang duurt het proces van ontwerpen?

Fotocredits: Sophie Kortebos

Drie jaar geleden ben ik begonnen met het eerste ontwerp van een organische en abstracte speaker. Voor het maken van deze vorm (mal) maak ik gebruik van 3D print technieken. Om de speaker uiteindelijk te krijgen tot het huidige ontwerp heb ik heel veel onderzoek moeten doen, veel samenwerkingen aangegaan met sounds engineers en heb ik gaandeweg meer dan 50 prototypes gemaakt om de vorm te perfectioneren, maar nog belangrijker, om de geluidskwaliteit te kunnen waarborgen. De speakers worden in mijn werkplaats in Amsterdam met de hand vervaardigd en is een arbeidsintensief proces.


Hoe verkoop jij je product?

"Ik doe momenteel nog alles zelf van productie tot verkoop en customer service. Mijn droom is om een eigen ontwerpstudio neer te gaan zetten en met een enthousiast team prachtige ontwerpen te creëren die de wereld een stukje mooier maken.


Om deze droom waar te maken heb ik natuurlijk geld nodig. Ik vind het heel leuk om bij klanten langs te gaan en mijn product en filosofie toe te lichten. Wat ik lastiger vind is koude acquisitie. Tot nu toe ben ik geheel organisch gegroeid al zou het natuurlijk mooi zijn als ik een investeerder aan boord kan halen die deze droom sneller kan verwezenlijken. Ik heb lange tijd de focus gehad op de B2C markt met o.a. veel samenwerkingen met interieurontwerpers. Sinds een half jaar ben ik mij ook aan het focussen op de B2B markt (hospitality) en dat gaat momenteel heel goed!


Wat spreek je precies af?

"Door mijn enthousiasme over de speakers heb ik af en toe de neiging om teveel marge weg te geven omdat ik iedereen blij wil maken met mijn creatie. Afgelopen maanden heb ik o.a. samengewerkt met een sales coach die mij geholpen heeft om beter te worden in de verkoop en het afronden van deals. De partijen die mijn speakers verkopen krijgen een bepaalde marge afhankelijk van de staffel. Ook interieurontwerpers krijgen een bepaalde commissie als zij de speaker meenemen in hun advies en deze verkopen, eigenlijk net zoals veel andere interieur objecten.”



Fotocredits: Floor Knaapen

Ontwerper Elise Luttik

Elise is product designer en afgestudeerd aan de TU Delft. Haar werk wordt altijd gekenmerkt door doordachte techniek en constructie. Ze zoekt naar manieren om illusies te materialiseren, met behulp van transparantie, iriserende effecten en breuk van licht.


Welke interieurproducten heb je ontworpen?

"Ik heb dit jaar best wel veel nieuwe producten ontworpen, allemaal vanuit dezelfde inspiratiebron ‘de kalme natuur’. Denk aan een tafel, vloerkleed, fauteuil, maar zo ook onlangs nog een bijzondere scupturaal vormgegeven tegel."


Hoe lang duurt het proces van ontwerpen?

"Laat ik dit laatste project als voorbeeld nemen, tijdens de Milaan Design Week had ik met The Novel Grey afgesproken dat ik voor hen een mooie tegel mocht ontwerpen. Ik heb toen in Nederland hun productielocatie bezocht, vervolgens heb ik drie weken lang research gedaan naar culturen met een rijke geschiedenis aan patronen en tegels, maar ook ieder patroon dat me maar opviel bestudeerd en uiteraard het DNA van hun collectie goed bestudeerd. Veel proeven in klei verder ben ik vervolgens overgestapt naar een 3D tekenprogramma waarin ik de laatste voorstellen voor hen maakte."


Prismania chair (2016) - Fotocredits: Lonneke van der Palen

Op welk moment ga je het hebben over de zakelijke kant?

"Wat heel leuk was tijdens dit proces is dat ik The Novel Grey echt meenam in mijn reis van patronen en mock-ups en zij mij meenamen in de eerste proof of concept prototypes. Op het moment dat je het over de details van het contract gaat hebben is het dan helemaal niet meer ongemakkelijk, omdat je elkaar al kent."


Wat spreek je precies af?

"Als je samenwerkt met merken is het gebruikelijk om dit vast te leggen in een licentieovereenkomst, waarin het merk het recht krijgt om mijn ontwerp te produceren en te distribueren en de ontwerper daar een vergoeding en royalties voor ontvangt. De BNO heeft mij bijvoorbeeld hier goed mee op weg geholpen."



In podcast #82 was ontwerper Elise Luttik te gast samen met Marie-Gon. In de podcast vertellen ze allebei hoe zij de zakelijk kan geregeld hebben. Luister de podcast hier op onze website.


Fotocredits: Studio Evoque

Mark Timo

Vorige maand werd bekend dat Mark Timo een vloerkledencollectie ontwerpt voor MOMO rugs. "In maart sprak ik met Michiel Kroon van de Vloerkledenwinkel. Hij vertelde dat hij onder zijn label MOMO rugs ontwerpers een collectie laat maken en dit graag verder wilde uitbreiden. Hij wilde graag meer ontwerpers aansluiten en vroeg mij hoe die dat het beste kon aanpakken. Toen is het idee ontstaan dat ik een collectie zou gaan maken en dat andere interieurprofessionals het proces kunnen volgen. Bij De Interieur Club krijgen wij vaak vragen over de ondernemerskant van een interieurbedrijf dus hoe leuk is het om het dan echt praktisch te maken?"


Hoe lang duurt het proces van ontwerpen?

"Ik heb het wel echt onderschat. Uiteindelijk is het een proces van zo'n zes maanden geworden. Doordat er veel ervaring is bij MOMO Rugs konden ze het proces versnellen omdat zij precies weten bij wie ze moeten zijn. Als ik alles zelf had moeten doen dan had er zeker langer overgedaan omdat er veel tijd zit in het ontwikkeling en de juiste personen vinden. Mijn wens was om het door een Nederlandse fabriek te laten maken. De ontwerpen zijn ook opgestuurd naar India en Portugal maar uiteindelijk vonden wij de uitwerking van de Nederlandse fabriek het beste. Ik ben inmiddels al een paar keer in de fabriek geweest en diverse afspraken gehad om alles te finetunen. Half augustus worden de vloerkleden geproduceerd in de fabriek."


Op welk moment ga je het hebben over de zakelijke kant?

"Vrijwel direct, je moet natuurlijk voordat je er veel tijd in gaat steken weten waar je aan begint omdat je minder tijd aan andere projecten kan besteden. De tijd van hele ontwerpproces is mijn eigen tijd en word niet betaald. Je gaat dus wat verdienen als er een vloerkleed verkocht gaat worden. Voor mij voelt dat het meest eerlijk. Mocht MOMO Rugs besluiten om op een bepaald moment het ontwerp niet meer te verkopen dan kan ik het ontwerp terugnemen en het ergens anders uitbrengen."

Wat spreek je precies af?

"Wij werken met een commissiepercentage dus hoe meer er verkocht word hoe meer ik krijg. Je gaat dus pas wat verdienen als er vloerkleden verkocht gaan worden.


In podcast #68 vertelde textielontwerper Mae Engelgeer onder andere over hoe zij samenwerkingen aanpakt. Voor mij was dit ook echt een eye opener. In de verschillende podcasts vraag ik ook vaak naar zaken die op dat moment bij mijzelf spelen. Ook heb ik natuurlijk rondgebeld naar andere interieurprofessionals om te weten wat 'normaal' is. Uiteindelijk kwam ik er achter dat percentages liggen rond de 5 - 20% afhankelijk van bijvoorbeeld het soort product, je naamsbekendheid en de activiteiten wat het label voor gaat doen.


Vergeet ook niet dat er naast het ontwerpen veel meer gedaan moet worden. Denk aan alle marketingactiviteiten. Wat is het verhaal achter de kleden? Hoe wil je je product op de foto hebben? Hoe ga je de lancering doen? En hoe zorg je dat na de lancering je product niet vergeten gaat worden?"



Luister hier naar podcast 68 met Mae Engelgeer op Spotify of Apple Podcast.


In het volgende inspiratieblog gaan we het hebben over de marketing van een product. Hoe pak je dat aan?

bottom of page